Zijn luchtreinigers en ionisatoren echt goed/gezond voor in je woonkamer?

Wie heeft hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Alleen als er echt heel veel stof in je kamer zweeft, heeft zo'n apparaat zin. Dan haalt het de overmaat aan stof uit de lucht, en dat is goed voor je luchtwegen.

Verder kunnen sommige (lang niet alle!) van die apparaten de luchtvochtigheid verbeteren. Ook dat is goed.

Maar: je moet die apparaten wel heel regelmatig schoonmaken. Filters verversen en het apparaat reinigen. Als je dat niet doet, is dat apparaat de eerste week de luchtkwaliteit aan het verbeteren, maar daarna aan het verslechteren. Dan ben je dus beter af zónder zo'n ding.

Voor normale ruimtes, waar dus geen overmatige hoeveelheid stof rondzwerft, heeft zo'n apparaat geen nut, zelfs niet als je het regelmatig schoonmaakt.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Of het gezond is, denk ik niet. Ik heb zo'n ionisator gehad en alles wat er bij in de buurt stond werd zwart en viezig, dat kan toch niet gezond zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bovendien kreeg het apparaat zelf ook steeds zo'n laag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf een luchtwasser van Boneco en of ze gezond zijn weet ik niet. Wat ik wel weet is dat je de luchtvochtigheid tussen de 40 en 60% kunt krijgen in de winter, wat in ieder geval goed is voor de meubels. Zonder de luchtwasser is de luchtvochtigheid in de winter onder de 30% en kreeg ik scheuren in de meubels door de droogte.
14 jaar geleden
Ik heb een ionisator, de MountainBreeze... Werkt heel goed en naar volle tevredenheid... Ik wil hem niet missen na 15 jaar trouwe dienst... Het werkt echt... Het voelt fris en net als in de bergen... Ik zweer erbij...

Toegevoegd na 4 minuten:
.

en ja dat is echt goed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb hier 4 ionisatorlampen in het stopcontact.
nadeel is dat de lampen en de muur er achter vies en zwart worden.
groot voordeel is dat ze doen wat ze beloven; ze zuiveren de lucht prima.
ik ben een fervent roker, en merk dat de rooklucht snel weer weg is sinds ik de lampen heb.
wat mij betreft een regelrechte aanrader, ik zou ze niet meer willen missen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Euh - sorry dat ik het zo zeg, maar dat is wel het toppunt van symptoombestrijding, toch? PS. Kijk nog eens naar dat vieze en zwarte. Stel je dat nog een graadje erger voor. Zo zien jouw longen er nu uit...
Beide zijn goed voor je leefomgeving. De hoeveelheid stof in huis is vele malen groter dan buiten en dat is uiteindelijk slecht voor je gezondheid. In moderne huizen wordt de lucht mechanisch gereinigd door middel van een filter. Dit werkt alleen zolang de filters regelmatig schoongehouden worden. Daar ontbreekt het meestal aan. Een losse ionisator heeft niet zoveel zin, behalve als je die naast je luie stoel zet, waar je altijd zit. Een luchtreiniger met filter en ionisator werkt veel effectiever.